Google Visual Assets Guidelines

Pas toen Larry Page in 2011 de rol van CEO van co-founder Eric Schmidt overnam deed design echt zijn intrede bij Google. Een hele resem Google-producten zoals Search, Maps en Mail ondergingen een facelift met als bedoeling de stijl van ieder product gelijk te trekken. Mede dankzij de wil vanuit de top slaagde het designteam erin een coherente designtaal te ontwikkelen die de voorbije jaren is geëvolueerd naar een consistente unieke flat design stijl.

flat2

Terwijl de vorige versies van de iconografie nog ‘n allegaartje was van gradients en perspectieven (nog steeds ‘n beetje zichtbaar in de laatste Android versies) werden consistente beslissingen genomen. Zo werden grafische elementen tot hun essentie herleid, het kleurenpallet verminderd tot blauw, rood, geel en groen waarin we makkelijk Google herkennen en worden de metaforische objecten voortaan frontaal in plaats van zijdelings afgebeeld. Al deze beslissingen werden verzameld in de Google Visual Assets Guidelines waarin zorgvuldig de nieuwe aanpak wordt geïllustreerd. Zulk een document is in een grote organisatie zoals Google uitermate belangrijk om alle designers die her en der verspreid zitten op dezelfde lijn te krijgen.

googleflat2

Gisteren gaf Google enkele stukken van deze Visual Assets Guidelines vrij waarvan we nu allemaal kunnen genieten. Een interessante kijk op hoe ‘n grote organisatie interface design intern aanpakt. We kijken alvast uit naar de implementatie hiervan in de volgende Android versie. Google+, Google Now, Google Maps,… hebben de nieuwe lik verf reeds ondergaan.

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!